keskiviikko 26. syyskuuta 2012

Asiat blogin nimen takana




Niin.... Minähän olin, ja olen edelleen, ihan suomenkielinen suomalainen. Välillä vaan tuntuu, että olisi niin helppoa olla jotain muuta. Täällä länsirannikolla kielikysymys on aina(!) pinnalla. Kaikkien pitäisi osata ruotsia. Ja osaanhan minäkin, mutta se ei ole luontevaa. Ei, vaikka kuinka yritän puhua ruotsia päivittäin. Me asutaan Mustasaaressa (i Korsholm), jossa asukkaista ~70% on ruotsinkielisiä (svenskspråkiga), ja sen huomaa. Kaupassa jutusteleminen ja palvelu aloitetaan aina ruotsiksi. Terveyskeskuksessa (i hälsovårdcentralen) on ruotsalaisia (siis ihan Ruotsista) lääkäreitä tuuraamassa. Ja kun sukunimikin on avioliiton myötä muuttunut ruotsalaiseksi, ei kukaan koskaan puhu ensimmäiseksi suomea. Varsinkaan kun etunimikin on sellainen, että hyvin joku suomenruotsalainen olisi sen saattanut omalle tyttärelleen antaa.                                 

Mutta niin oudolta kuin se kuulostaakin niin olen omaksunut itsessäni myös sen puolen joka haluaa olla suomenruotsalainen. Bättre folk, ni vet. ;)
Herra C. on kaksikielinen, äidinkieli on kyllä suomi. Hän puhuu silti sujuvasti kumpaakin kotimaista. Fammon ja faffan perintönä, ja ehkä vähän koulunkin, tuo vahva ruotsi on tullut. C:n isä oli täysin ruotsinkielisestä perheestä, mutta puhui silti kotona, syystä tai toisesta, lapsilleen suomea.


Meillä on nyt kotona kahden kielen sekamelska. C ei puhunut alkuun Maiulle kuin suomea. Ja siitähän mä en tykännyt. Ei auttanut vaikka sanoin, että "sun täytyy, Maiun täytyy oppia ruotsia, ajattele kuinka itse olet hyötynyt kaksikielisyydestä". Mutta nyt (!!!) kun M käy ruotsalaista koulua, on pappakin alkanut puhua pimulle ruotsia. JEEEE!!!! Ja Maiuhan osaa ruotsia. Muutama viikko sitten kuuntelin ylpeänä kuin tyttö puhui kumpaakin kotimaista hienosti. Vaihto papalle puhuessa ruotsiin ja siskoille puhuessa suomeen. HYVÄ MAIU!!! <3 Myös pikkusiskot alkavat pikkuhiljaa löytää sanoja myös ruotsiksi. Iia kysyi noin viikko sitten papalta: "Pappa, var är mamma?". Oj oj oj, mun tytöt osaa!


Mutta siis mä olen melkein suomenruotsalainen. Onhan mun mies melkein suomenruotsalainen. Ja mun lapsistakin kasvaa melkein suomenruotsalaisia.


p.s. Miettikääpäs mitä yhteistä on Muumipeikolla, Linus Torvaldsilla, Mikaela Ingbergillä, Marcus Grönholmilla, Linda Lampeniuksella ja Mannerheimillä? =)
Joko keksit?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti